Hoe creëer je een inclusief diversiteitsbeleid op school? Waaruit bestaat een kwaliteitsvol diversiteitsbeleid? Hoe sensibiliseer en professionaliseer je schoolteams om zich aan te passen aan de veranderende wereld?
De hefboom tot maximale leer- en ontwikkelingskansen ligt in het installeren van een holistisch diversiteitsbeleid. ‘Holistisch’, omdat het veel meer betreft dan een formeel diversiteitsbeleid. In de benadering van Steunpunt Diversiteit en Leren omvat ‘diversiteitsbeleid’ vier cruciale elementen: 1) overtuigingen en opvattingen van de professional 2) het handelen van de professional of diens praktijken, 3) de context of structuur waarbinnen de professional handelt en 4) het samengaan van en de dynamiek tussen elk van deze drie deze elementen. In onze visie lees je hier meer over.
In het interuniversitaire Transbaso onderzoek (2014 - 2018) stelden we vast dat verwachtingen van leerkrachten samenhangen met de studiekeuze van leerlingen bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs. Eén van de onderzoekers uit het consortium legt dit verband uit in het onderstaande filmpje.
Prof. dr. Wendelien Vantieghem
Eva Dierickx (werkt niet meer bij SDL)